V.Pospíšilová, M.Vozar - Notovníček
Popis
Notovníček je určen pro děti přípravného studia v ZUŠ a I. stupně v ZŠ (2. – 3. třída). Hravou, poetickou formou se zde seznamují s notičkami - kamarády, vyplňují citlivě volené, metodicky navazující úkoly na cestě za poznáváním tajů a kouzel základů hudební teorie. Děti provází malý hudební skřítek Notovníček, jenž je jejich rádcem, kamarádem i učitelem. Kouzlo publikace je umocněno půvabnými barevnými ilustracemi. Rozsah: 88 stran
Obsah:
Zvuk a tón
Notová osnova
Houslový klíč
Noty na linkách
Noty v mezerách
Celá nota
Půlová nota
Čtvrťová nota
Takt
Čtyřčtvrťový takt
Hudební abeceda
Nota c1
Nota d1
Nota e1
Sněhulák
Noty c1, d1, e1
Lítala si vlaštovička
Nota f1
Noty c1, d1, e1, f1
Nota g1
Slunce svítí
Píšeme noty
Tříčtvrťový takt
Piano - slabě
Forte - silně
Pomlka
Rybičky
Píšeme noty
Lodičky
Dvoučtvrťový takt
Co ukrývá poklad
Osminová nota
Osminová pomlka
Deštík
Noty a1, h1, c2
Opakování
Noty c2, d2, e2, f2, g2
Hudební videa Notovníček doplňují pracovní sešit Notovníček autorů Vlasty Pospíšilové a Martina Vozara, který je určen pro děti předškolního věku i prvních tříd základních škol. Tento projekt nalézá široké využití na základních hudebních školách v přípravné hudební výchově. Děti se hravým, poetickým způsobem seznamují se základními hudebními pojmy. Co je tón, co zvuk, notová osnova, houslový klíč, nota celá, půlová, půlová s tečkou, čtvrťová, osminová, hudební abeceda, noty v rozsahu c1-g2, pomlky celé, půlové, čtvrťové i osminové.
Prožitek prvního setkávání se základy hudební teorie umocňují barevné obrázky i právě tato hudební videa. Děti navíc poznávají základní barvy hudebních nástrojů - klavíru, akordeonu, varhan, flétny, trubky, fagotu, klarinetu, houslí, kontrabasu, kytary, vnímají hru smyčcového orchestru či tóny pěveckého sboru. Mohou se zapojit zpěvem i pohybovým vyjádřením na podkladě veršíků z Notovníčku, které zhudebnila Lubica Szabová.
HODNĚ ZDARU a radosti z muzicírování!
Na přípravě těchto videí se podíleli Vlasta Pospíšilová, Ľubica Szabová, Martin Vozar, Viktorie Všetulová, Martin Beil.
Video č. 1
Říkají mi Notovníček
Úvodní video v sadě videí k pracovnímu sešitu Notovníček. Děti se setkávají s flétničkou, zapojují se zpěvem i pohybem.
Video č. 2
Zvuk a tón
Obohacení výkladu o tom, co je zvuk a tón. Děti se mohou zapojit zpěvem. Setkávají se s akordeonem a smyčcovým orchestrem.
Video č. 3
Notová osnova
Seznámení s notovou osnovou. Děti se zároveň setkají s trubkou, mohou rozlišit sólovou trubku i v kombinaci s pěveckým sborem. Mohou se zapojit zpěvem i pohybem, vyjádřením rytmu - tleskáním, dřívky...
Video č. 4
Houslový klíč
Seznámení s houslovým klíčem. Nástin basového klíče. Setkání s houslemi i kontrabasem. V průběhu zazní opět akordeon i zpěváci, děti mohou reagovat na změny nástrojové barvy a hádat, který nástroj právě zní. Možnost zapojení zpěvem i pohybem, vyjádřením rytmu.
Video č. 5
Celá nota
Seznámení s notou celou. Děti se setkávají s fagotem - zvukově i podle obrázku. Zapojují se zpěvem i vytleskáváním noty celé: prv-ní dru-há tře-tí čtvr-tá, prv-ní dru-há tře-tí čtvr-tá.
Video č. 6
Nota půlová
Seznámení s notou půlovou. Vytleskání: prv-ní dru-há. Poslech: v písničce zaznívá akordeon, akordeon a fagot, akordeon a zpěváčci. Děti se zapojí zpěvem, vytleskáním, pokusem o rozpoznání znějících nástrojů v určitých etapách melodie.
Video č. 7
Čtvrťová nota
Seznámení s čtvrťovou notou, která se počítá na jednu dobu. Zapojení dětí: poslech, vytleskání not čtvrťových, rozpoznání znějících nástrojů - 1 trubka, 2 trubky a zvonkohra. Zazpívání písně, možnost využití k vyjádření pohybem.
Video č. 8
Půlová nota s tečkou
Seznámení s notou půlovou s tečkou, která se počítá na tři doby: prv-ní dru-há tře-tí. Využití: poslech, vytleskání noty půlové na tři doby, rozpoznání znějících nástrojů podle obrázků i nástrojové barvy. V průběhu písně zazní klarinet, klarinet s akordeonem, KEYBOARD - elektrické klávesy, kytara. Děti se mohou písničku naučit zazpívat a zapojit se do znějící hudby pohybem.
Video č. 9
Piano - slabě
Seznámení s pojmem piano (slabě) i jeho grafickým vyjádřením - značkou P. V písni zazní kytara, flétna, zvonkohra, smyčce. Využití: poslech, pokus o rozpoznání znějících nástrojových barev, zpěv, možnost vyjádření pohybem.
Video č. 10
Forte - silně
Seznámení s pojmem forte (silně) a jeho značkou. V aranži této písně zazní akordeon, kytara a varhany, akordeon a zpěv, znovu akordeon, varhany, zvony. Využití: poslech, pokus o rozeznání některých nástrojových barev a jejich kombinací, zpěv, možnost zapojení se pohybem.
Video č. 11
Nota osminová
Seznámení s notou osminovou, která se počítá na půl doby. Využití: poslech, vytleskání not osminových, pokus o rozeznání znějících nástrojů - kytara, trubky, akordeon, smyčcový orchestr. Možnost zapojit se zpěvem či pohybovým vyjádřením.
Video č. 12
Hudební abeceda
Seznámení s hudební abecedou. Využití: sledování videa, poslech, zpěv, možnost zapojení pohybu. Pokus o rozpoznání znějících nástrojů. V aranži této písně byla použita flétna, klavír, akordeon, klarinet.
Video č. 13
Umět noty - lehká věc
Shrnutí všech poznatků, se kterými se děti v průběhu cyklu videí seznámily, a zároveň nástin dalších pojmů, které jsou zpracovány v sešitě NOTOVNÍČEK. Využití: zapojení pohybem, reakce na znějící nástrojové barvy. Děti mohou v průběhu práce s videi mít kartičky s hudebními nástroji, kterými mohou v průběhu poslechu reagovat. Vyučující má navíc možnost využít obrázkového materiálu na aktivních tabulích, kdy zvolí obrázek podle potřeby k procvičování probírané látky. Při aranži tohoto videa zazní flétna, varhany, zpěv, smyčcový orchestr, klavír, akordeon.
Hmotnost | 0.143 kg |
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat hodnocení. Prosím přihlaste se nebo se registrujte.